tisdag 5 augusti 2008

Cuttlebugén var en bra investering!

Jag är nybörjare på scrapping, har inte alls hållit på särskilt länge. I början lånade jag verktyg samt dies av en vän, men insåg ganska snart att jag var tvungen att skaffa mig egna saker eftersom det blir slittage på grejorna som med allting annat. Har därför investerat en Cuttelbug för några månader sen som jag är otroligt nöjd med.

Jag har testat och provat mig fram och det finns faktiskt rätt mycket man kan göra med den. Jag började att köpa några dies och sen har jag utökat allt eftersom. Däremot är plattorna till Cuttlebugén av sämre slag och behövs byta ut rätt ofta.

Som sagt var man kan använda Cuttlebugmaskinen till mycket och du kan använda den på de flesta materialtyper som t ex. vanligt papper, fotopapper, fotokartong, skumgummi, cardstock. Det finns dock små knep man kan använda sig utav; är det tunnare papper går det lättre att få isär de du har stansat ut men blir det lite tjockare bör man veva några gånger fram och tillbaka ( men se till att dies inte rör på sig under tiden), ibland kan man lägga på en tjockare pappersbit eller något annat som inte är alltför hårt.

När man har stansat ut grejor så blir det ofta mycket pappersspill....släng dock inte bort det för du kan återanvända bitarna till andra saker, använd fantasin, vrid, vänd, lägg under, lägg över och klipp och klistra precis som du vill! Ett annat tips kan vara att göra egna plattor av tunnare slag av skärbrädor eftersom de är rätt elastiska....eller har du tillgång till material som plattorna är gjorda av ( plexiglas) så är det bara att skära ut av de befintliga plattornas mått.

Inga kommentarer: